img_5387-large1En liten rapport etter treningsuka vår i South-Garda.

Det hele startet med en relativt lang kjøretur på ca 182 mil fra Kr.Sand. Turen gikk helt greit og med ankomst Søndag kveld var det hele i rute. Mandagen startet med å sette opp telt og rigge seg til. Mye kaos i depotet etter Wintercup,en som ble avsluttet om søndagen, og mange av fabrikksteamene holdt på å pakke sammen da vi kom. Vi fikk allikevel en grei plass i nærheten av de øvrige Norske førerne.

 img_5398-large1Resten av dagen gikk med montering av utstyr og først tirsdag ettermiddag var vi klare til å kjøre. Banen var åpen fra 09-17 hver dag og alle utpå samtidig !! Godt feste i banen og høy fart (138 km/t på KZ-2) gjorde at en og annen nakkemuskel fikk prøvd seg.

Vi hadde med oss en Italiensk gjestefører denne gangen, og det viste seg å være til uvurderlig hjelp. Elena Lana som er testfører og skribent i bladet Vroom måtte trå til å hjelpe oss gang på gang da løpet nærmet seg.

Først lørdag ettermiddag fikk vi vite hva slags dekk vi skulle bruke på løpet om søndagen, og tidsskjema som var satt for lørdagen ble endret 3 eller 4 ganger !! Løpsopplegget var det heller ingen som visste noe om. Det lagde de når de visste hvor mange som kom til start !! Om lørdagen var det 45 stk i KZ-2 og når stort sett ingen vet noe som helst blir det hektisk. Godt å ha med noen da som kan Italiensk !!

Vi fikk testet ut litt forskjellige motorer til KZ-2 og vil analysere data grundig nå som vi er kommet hjem. Vi kjørte både TM, Pavesi og VM-motor i KZ-2. Dessverre fikk vi rådehavari både på Pavesi,n og VM motoren. Elena ordnet dette på ett blunk og mekanikeren til David Fore skifta dette over natta. Disse to råde havariene er underlige, for begge var helt nye. Vi skifta til 909 olje og deretter gikk alt fint, men jeg tror likevel ikke det hadde noe med olja å gjøre.

Vi følte kartene gikk helt utmerket men det var vanskelig å få noen referanser før selve løpsdagen, for med alle utpå samtidig og på helt forskjellige dekk og vekt sier det seg selv at det blir rotete.

Nikolai fikk testet både XTR motoren og TM,en som har fått en liten ”oppstramming” i vinter og det var denne som ble brukt i løpet.

Etter tidkjøringen kom den store overraskelsen, Kjetil var sist (15 plass) i sin gruppe og manglet nesten 1,2 sek. til bestemann (totalt) !! og Elena fikk 14.plass i sin gruppe. Dette tegnet ikke så bra og da vi kom på vekta så hadde de plutselig satt ned vektgrensene med 5 kg !! så vi dro 7-8 kg i overvekt. Dette skulle allikevel ikke være årsaken til de litt ”slappe” tidene våre. For Elena sin del var det som forventet for hun kjører mest KF-1/2 og har kun kjørt KZ ved noen anledninger, og med 28 kg bly på karten var nok ikke kjøreegenskapene optimale.
For Kjetil derimot var det noe annet å gruble på. Kjetil brukte en helt ny TM og i konkurranse med de andre føltes det som om motoren var litt slapp ut av svingene.
Jeg kunne ikke finne noen feil på verken motor eller gasser så dette var litt underlig. Vi fikk det turtallet vi skulle ha og uten noen å sammenlikne data med, var det vanskelig å trekke noen klare konklusjoner.

Nikolai fikk en grei 8.plass på tidkjøringen og var godt fornøyd med dette.

Nå var endelig løpsopplegget klart. Ett heat og finale !!

Her var Nikolai uheldig og ble påkjørt med bøyd styrestag og stopp som resultat. Heldigvis kom han seg likevel videre til finalen.

Kjetil kom seg også videre til finalen og det så lenge ut til at også Elena skulle greie det, men kort før start kom beskjeden om at hun ikke ble med videre. Det var en fører som hadde mistet frontspoileren og hvis han ble disket ville hun rykket opp en plass og det ville vært nok, men dessverre.

Av en eller annen grunn fant jeg å skulle sjekke emulsjonsrøret i gasseren (uvisst hvorfor) og på en helt ny gasser skulle jo alt være ok, men det viste seg at det var brukket !! Det kunne se ut som om det var gjenget skjevt inn og det måtte bores ut. Ifm. dette ble gjengene så dårlige at tomgangsdysa ikke ville sitte. Tiden begynte å renne ut og det ville også tatt for lang tid å bygge om gasseren på Pavesi,n så dett var dett – ingen finalekjøring for Kjetil heller.

Etter hvert begynte det også å regne å bli mørkt og når Nikolai skulle utpå var det stupmørkt og flomlys – stilig. Dessverre fikk ikke Nikolai start på motoren og kom av gårde ei runde etter de andre. De kjørte KF-2 og 3 i sammen så det var litt rotete å se hvem var hvem, men det ble til slutt en fin 7.plass på Nikolai og beste rundetid !!

Alt i alt ei flott uke med fint vær helt til søndag ettermiddag da vi skulle pakke. Masse kjøring og mye moro gjorde dette til en fin opplevelse som vi vil gjenta senere.

Liten kjøretur hjemover som bortsett fra bot i Østerrike gikk helt uten problemer.

Mvh
Rune F.Engebretsen

One Response to “Reportasje Treningsleir South Garda”
  1. Luca says:

    Nice Report!

    We spent great time together and the winner was frienship between us!

    The team had few time to try to solve some problems and everybody worked hard.

    (I heard someone supposing that with some more glasses of italian wine the carburetion could be better..but never mind..)

    I been during rave in many, many teams, but really I never found a feeling like in the Flood Motorsport!
    (maybe some ancient norvegian blood inside me ?)

    Thanks guys for all the time spent together !

    Luca Lana

  2.  
Leave a Reply